Om mit arbejde
Af Kirstine Vaaben
I mine værker er jeg ofte optaget af naturens strukturer, mønstre og vækstprincipper. Jeg bruger det direkte aftryk fra naturen i mine skulpturer lavet i gips, bronze, ler og voks.
Jeg iagttager de aftryk, naturen viser sig i, og fortolker dem i en intuitiv bearbejdning. Naturen har sin egen æstetik, og den bliver man ved med at kunne blive inspireret af, og gå på opdagelse i. Den har sine egne regler, orden og mønstre, som dukker op i nye fortolkninger i mine værker. Mit udtryk finder jeg gennem materialerne og ved intensive studier og registreringer. Jeg arbejder både todimensionelt og rumligt og krydser over i forskellige genrer og materialer. Rummet er altid tænkt med ind i direkte sammenhæng mellem flade og form.
Et eksempel kan ses i min keramiske skulptur Fragil Yellow fra 2008 til Naviair i Kastrup lufthavn, hvor skulpturen selv fik karakter af at være et stykke natur ved bearbejdning af lerets overflade. Jeg arbejdede med aftryk af strandskaller og andre fundne objekter, som jeg prægede ind i leret før glaseringen. Skulpturen fremstår med en changerende glasur, der kan associere til stenarter og geologiske fund. Min interesse for strukturer og stoflighed ses tydeligt og gør skulpturens overflade taktil. Der opstår på den måde et vigtigt samspil mellem form, struktur og flade.
Et andet område, der har min vedvarende interesse, er tekstiler, mønstre og gentagelser. Især studier af arkaiske, klassiske mønstre og ornamenter fra forskellige civilisationer er jeg meget optaget af.
I de to artistbooks til Svends biblioteks udstilling NYT KAPITEL/NYTT KAPITEL /NYTT KAPITTEL i Museumsbygningen i København 2016 havde jeg arbejdet med to bøger med udgangspunkt i islamiske mønstre og bygningskultur. Jeg havde syet mønstre og grundplaner på ark i mange farver og samlet dem løst til bøger af ark med sytrådene hængende løst og uafsluttede. På den måde holdt jeg værket åbent og uafsluttet med begyndelser og slutninger af tråde i mange farver og holdt samlet i et enkelt greb. Bøgerne havde en rumlig karakter, da de også kunne minde om en stak ark i farvet karton og tråd i mange farver i et løs-ark-system.
I mine store tegninger i kul, kridt, blyant og pastel lader jeg hånden arbejde intuitivt hen over papiret, og jeg ønsker, at tegningen skal virke udført let og ubesværet. Det er stofligheden og detaljerne fra naturen og ornamenter og mønstre, jeg griber fat i, og da tegningerne skal kunne opleves både på nært hold og på afstand, finder jeg det samtidig vigtigt, at både de små detaljer og helheden fungerer.